Nishiki Olympic Tange Champion – Banzai!

Skrevet af Anders Malte

I min søgen efter en lidt anderledes cykel, næsten alle vil have en Italiensk racer, faldt jeg over denne Nishiki Olympic. Den er i min str. og jeg faldt straks for farven, den gode stand og de lækre Shimano Dura Ace dele. Da jeg fik den hjem, den er købt i Nederlandende, skilte jeg den helt ad. Ramme og forgaffel er i super stand, et par små ridser skulle ordnes og det hele blev poleret.

Cyklen var en ren fornøjelse at bygge, alle delene er i perfekt stand, næsten som nye. Den kom med forkerte hjul, men jeg havde de lækre Dura Ace højflange nav liggende, nu manglede bare fælgene. Fandt de Champagne farvede Araya fælge og strikkede et lidt anderledes hjulsæt. Radial opspænding i forhjulet og venstre side af baghjulet, tre kryds i træksiden. Cyklen er nu helt færdigbygget, dog vil jeg gerne finde en anden sadel en dag, bare for at holde den helt Japansk.

Detaljer om cyklen:

Bremser og bremsegreb Dura Ace 7200 EX.
Nav, højflange Dura Ace 1. Gen.
Forskifter Dura Ace 1. Gen.
Bagskifter Dura Ace 7200 EX.
Kranksæt Dura Ace 1. Gen med klinger fra 7100 Dura Ace.
Styrfitting Dura Ace 1. Gen.
Sadelpinden er en Sugino Mighty med NJS stempel.
Styr Sakae Ringyo Custom B-78, frempind også fra Sakae.
Dækkene er NOS Panaracer

Rammen er dateret 1977 og alle Dura Ace delene er dateret 1977-1978

Forskifter Dura Ace 1. Gen.
Bagskifter Dura Ace 7200 EX.
Kranksæt Dura Ace 1. Gen med klinger fra 7100 Dura Ace.
Styrfitting Dura Ace 1. Gen.
Sadelpinden er en Sugino Mighty med NJS stempel.
Styr Sakae Ringyo Custom B-78, frempind også fra Sakae.
Dækkene er NOS Panaracer

Rammen er dateret 1977 og alle Dura Ace delene er dateret 1977-1978

 

2 comments

  1. Hej, dejlig cykel. Jeg har selv kørt sådan en i nogle år. Den farve kombination du har fundet har jeg ikke tidligere set. De fleste Nishiki Olympic dengang var orange i Danmark. En udgave der hed Olympic Royale var grålig i farven. Det var firmaet Taarnby i Aabenraa der dengang importerede dem til Danmark. Der blev solgt rigtig mange af dem. Per Sandahl blev dansk mester i enkeltstart på en Nishiki Olympic der var slebet helt fri for lak for, at spare lidt vægt. Desværre havde de en tendens til, at knække der hvor bagstræberen er loddet sammen med geardroppet. Din ser meget original ud med højflance nav og Araya fælge

Comments are closed.