Bianchi Melfar24

Melfar 24

Af: Mekanikeren

666 kilometer – Bianchi Melfar 24 – hvorfor ??

Ja, det spørgsmål har jeg stillet mig selv flere gange, men jeg tror det hele startede med at Hjalmar Skovholm Hansen fra den lokale cykelklub havde kørt løbet og talte meget positivt om det. Nu har jeg på mine ”gamle dage” måtte erkende, at jeg ikke kan være med i fronten eller kæmpe om placeringer i motionsløb mere. Så må jeg jo finde noget, hvor jeg KAN være med, hvis man har den slags ambitioner, ud over bare at køre motionsløb og hygge sig.

Det kan man nemlig også til Melfar 24, langt de fleste kører løbet for det gode kammeratskab, hyggen i depotområdet, livet i campingområdet og de fede ture ud i den fynske bakkede natur. Jeg fristes til at sammenligne det med cykelfolkets svar på en musikfestival. Masser af mennesker kommer med hele familien og så er der ellers cykelweekend på plænen. Ungerne er med og de finder hurtigt sammen på græsset til fodbold. Fredagen går med at slå lejr, forberede grej, forberede sig mentalt, instruere crew, så de ikke er i tvivl om, hvad der skal ske hvornår, få spist og drukket rigeligt, snakket med de andre: ”hvor langt skal du køre i år??” , kikket de andres grej ud, fundet evt følgeskab med folk der vil køre samme distance som sig selv, + selvfølgelig hilse på gamle venner og bekendtskaber fra sidste år,,, de er der alle igen.

DSCN2445Men så er der også eliteryttere. Både danske og udenlandske, der hverisær kæmper med sig selv for længst muligt kilometerantal på de 24 timer. Det er både RAAM (Race across America) ryttere, som kan bruge løbet som kvalifikation og langdistance rytternes World Cup. Ryttere fra Schweiz, Monaco, Tyskland mv. var til stede i år. Men selvom det er toppen af poppen inde for langdistancecykling, der indimellem stiller til start, er der ingen krukkeri eller arrogance. Vi er alle i samme båd. Selv deres support-crew hepper som gale på os andre, flere steder på ruten.

Jeg ved ikke, hvad man skal kalde mig; jeg er glad motionist, der spoler en masse kilometer ind på hjulene, mere eller mindre for at kunne køre længst muligt, men betegnelsen er vel Super Motionist eller Randonneur som er fransk for langdistancecyklist, så’n lidt frit oversat . Træningen går med kortere intervalture, helt ned til 10 km med 4 maxpuls intervaller. (Det virker sku’ jeg hilse og sige). Men samtidig skal der også de lange ture med mange timer i sadlen til, mest pga nakke, ryg, arme og ikke mindst psyken.

Jeg har blandt andet kørt Sjælland Rundt langs kysten, ALENE, på 23 timer, det var en 482 km tur med 7 stop, incl færgeturen, undervejs, havde depot i Fårevejle hos ”Pedellen” (Per Drews) en god cykelven. Dorthe (min kone) kom ud efter 70 km med natgrej, kaffe og friske flasker, mad mv., så det ikke skulle slæbes med fra start. Hos ”Pedellen” stod alt hvad jeg kunne ønske mig klar, sandwich, flasker, marcipanbrød, cola, bananer mv.. Det var en tur, der trak søm ud, som man siger. Mit ene knæ fik en overbelastning. Der var god modvind fra Kalvehave til Hundested/Rørvig Færgen.

Man lærer jo lidt hver gang, så nu skulle der bare passe på kroppen og trænes rigeligt men forsigtigt, så skaden ikke genopstår. En del spinning, dog mest herhjemme da spinning i centrene ikke altid er velegnet til træning op imod den slags kørsel jeg skal. Så egne programmer blev lavet og så gik vinteren med det.

Lange træningsture med ”Læreren” fra Haslev giver også pote,, ”Læreren”, (Kenneth Simsby) kører altid efter podiet, hver gang han stiller op til et løb, så der skal man være frisk og vågen hvis man vil følge med.

Vores fællesture bliver mest når han skal køre mere rolige ture, hvor jeg så har rigeligt at gøre med at følge med, når nu jeg stadig er 20 kilo tungere end ham. Men vi har da været ude over 200 km med 33 i snit kun 3 mand i blæst.

6000 km i indeværende år er det blevet til, med 28,6 i gennemsnit, det er mange kilometer og næsten halvdelen er alene.

Hvad kører man så på til Melfar? Ja, RAAM-qualifers må køre på enkeltstartscykler med pladehjul og hele balladen, vi andre må nøjes med almindelige racercykler og der stilles op på alle alderskategorier fra de helt gamle med skifterne på skrårøret til det sidste nye skrig. Nogle kører også på MTB eller Trekkingcykler. Jeg selv har investeret i en Bianchi C2C Infinito, den helt rigtige langturs cykel, med en skøn blanding fra forskellige serier af nyere Campagnolo 10-speed. Sadlen skiftes til en med godt med Gelindlæg, styret sættes 2 cm op og jeg ruller 2 lag styrbånd på, også der på det flade af styret hvor man ellers aldrig har bånd på, på de fine Carbon ergo styr. Campagnolo Neutron Ultra hjul med Schwalbe Durano Plus, så skal jeg nemlig ikke spilde tid på punkteringer, selvom cyklen er lidt mere træg og det hele vejer 400 g mere, så er det nemt tjent hjem på bare én undgået punktering. Garmin edge 705 computer med et back-up batteri sat op under sadlen, så kan jeg køre mere end 40 timer uden at mangle strøm. Dog fik jeg som det eneste problem, udfald på spændingsforsyningen, men det skyldtes at boksen sad i sadeltasken som rystede lidt på de ujævne veje,,, af med tasken og batteriboksen direkte op under sadlen med gaffatape. Så spillede de uden bøvl. Lygter skal der til men man behøver ikke kæmpe spots, da natruten er i fuld gadebelysning, bare man har en alminde god lygte er det nok og så gerne en ekstra med til både for og bag hvis det skulle bryde sammen. Refleksvest er obligatorisk om natten, eller refleksbånd om brystkassen.

Nu kan selv det bedste grej jo gå istykker eller men kan styrte, så vintercyklen med samme opsætning + Crud MkII skærmene var med, som reservecykel, så ku jeg oss lige plukke et hjul hvis det skulle være. Sku det blive regnvejr, så er det jo også meget rart at køre med skærme.

2 par sko, 2 hjelme, 3 komplette sæt tøj, 2 langærmede trøjer, regnjakke, vindjakke, vindveste, huer, bandanaer, vinterhandsker, flere sæt alm handsker, løse ærmer, knæstykker, strømper og ben; ja grej skal man ikke gå ned på. SiS-gels, Müsli barer,de billige fra Aldi, SiS energidrik og proteinbarer + et par stænger chips for saltens skyld var hvad vi selv havde med.

Nu skulle jeg mene træningen og grejet var på plads og allerede 14 dage før konstaterede jeg at ”Nu kan jeg ikke gøre mere” og valgte at trappe ned og få ro i kroppen igen.

Fredag lander vi i god tid og får stillet op og tøffet rundt som tidligere beskrevet, hentet startpakken og fået taget det obligatoriske deltagerfoto. Så var det bare at vente til lørdag morgen, hvor vi skulle samles i ”Klub 700” en lille flok, som via facebook havde aftalt at forsøge at gå efter de 700 km.

185_BentSDagen startede godt med uventet morgenbesøg af Pedellen J . Han underholdt ungerne så jeg kunne ”nøffe” rundt og gøre mig klar, skide godt, efter en del tvivl om beklædning startede jeg ud i mindst muligt. Det truede nemlig med at blive ret så varmt og skyfrit. Jeg plejer altid at køre med vindvest, pga jeg ellers får ondt i maven men jeg tog chancen. Min taktik med at følge Leo Finn Jensen (Løbsdirektøren)og resten af klub 700 var lige ved at gå i vasken fra starten, da vi ikk rigtigt kunne finde hinanden i mængden. Men jeg lagde mig hos Leo og så regnede jeg med at de andre fik samme ide,, alle kender Leo.

Første omgang med 37 i snit,, vildt igen, men nemmere end sidste år og jeg holdt på. Taktikken for klub 700 var ændret flere gange, så nu blev det 5 min stop for hver omgang for væske og kalorier, da ikke alle havde crew,,, jeg havde jo Ann Holmelund Hansen, fruen og ungerne så jeg skulle bare ha en hurtig optankning og så ellers afsted. Vi var placeret 100 meter før fællesdepotet ,hvor jeg kunne stoppe op lige ud for vores lejr og få langet flasker og mad i en fart. Når jeg røg ud af depotet havde jeg 1-2 minutter til at køre roligt op af den lange ”lede” bakke og ellers finde min faste bro at lade vandet under, så kom de andre og vi var samlet igen. Selve dagen skal i princippet bare overståes, så vi kan komme til naturen, som er den hårde del af løbet. Ruten er meget bakket med en enkelt 9 % stigning, som dog er rimelig kort, men ellers er det op og ned hele dagen. Udturen er værst, hjemturen mere flad.

DSCN2460

Dagen gik problemfrit, selvom det var svært at drikke så meget, som kroppen krævede. Det skvulpede rundt i maven og jeg var ved at kaste op flere gange, men var stadig tørstig. Senere kom Kim Holmelund Hansen og Maria forbi med hjemmebag. Sådan en Makronsnitte ligger altså godt i maven,, takker,, et godt supplement til den ellers perfekte kombination af mad med groft, sødt, saltindhold som Ann og Dorthe hele tiden havde 100% styr på. Fællesdepotet indeholde alt. Men jeg har sådan set aldrig rigtigt set det. Jeg har jo folk til det grove, så jeg bare kan blæse direkte igennem J. Den ene gang jeg veg fra min taktik med at køre først ud af depot gik det galt. Jeg ventede på de andre, på deres opfordring. Vi skulle samlet ud af depotet mente de, og så ku jeg ikke følge dem op af depotbakken uden at syre til og det MÅ man bare ikke når der er mere end 12 timer tilbage. Nå,, op i mørket med det, så kørte jeg 58 km alene og gik i depot til den første spisepause, som så skulle bruges til tøj/sko/nathjelm skifte og montering af lygter. 10 minutter pause max fik crewet besked på og afsted på natruten på 16 kilometer. Det viste sig senere at det jeg troede var 10 minutter, strak ud over 20 minutter. Tidsfornemmelsen smutter også lidt undervejs. Jeg tror at de med vilje trak den lidt, da de var sikre på det nok skulle gå J. Natrunderne kom jeg til at køre meget alene og det er sån set fint nok, for så styrer man selv presset og overkører sig ikke med risiko for at gå ned.

121_BentS

Tit kom nogle stykker blæsende bagfra og man når lige at tænke, ”ØJ, de kører stærkt”. “Jeg er laaangt bagud”, indtil man lige får snakket med dem og så har de lige sovet 4 timer, ok, så det er derfor i er så friske.

Efter 3-4 runder kom trætheden og mine øjne blev tunge, “#&5)/=¤¤,,eder og forbandelser!!” det skal fandme blive løgn, jeg skal IKKE ind og sove som sidste år”, så natcocktailen blev forlangt nogle timer for tidligt, halvt kaffe, halvt cacao, i en 0,5l flaske, den holder så et par omgange, senere fik jeg en flaske med kaffe med mælk og 14 stykker sukker, klamt?? næh, ikke når man trænger til et sukker/koffeinboost.

Energidrikken bliver man træt af med tiden, så et alternativ skal man have, cola og vand blandet så det ikke er for sødt er fint, Hustler og vand er super og går lige i køllerne og er samtidig billigt. Senere skulle der have været vam suppe, men “satan og hævlede”, der var ikke mere , 110 liter suppe var fortæret på 2 timer, og nu var det virkelig NU jeg trængte til noget varmt, det var nemlig køligt og klamt nede ved vandet. Nå, nyt scenarie, ikke lade sig slå ud af en lille detalje. Mere kaffe og videre. Nu var der kommet lys på himlen igen og jeg fik nogle ok omgange med Læreren og frontgruppen, lige så meget for at se om han var klar til at gå efter sejren, det så ikke rigtigt overbevisende ud, han havde vist en lille krise. Det er vel også ok efter 18-20 timer med 33-34 i snit UDEN PAUSER.

Nu nærmer vi os slut runderne på 3,8 kilometer og jeg får smidt natgrejet, skiftet lidt tøj på lynstoppene og så skal der ellers regnes på omgange og km for at sikre min egen succes, det kunne jeg så ikke så jeg måtte bede de andre om at regne den ud for mig, hovedet virkede kun til at træde, styre og bremse. Da de 650 var sikkert i hus tog jeg et par omgange mere roligt for at se om Lærerne kom op så jeg kunne slå følge og prøve at hjælpe, men det kom ikke og jeg kørte med alt der var tilbage de sidste 3 omgange. Stort gear, fuld damp på, aggressiv kørsel igennem depotområdet så publikum kunne se jeg mener det, når jeg som svar råbte til en fra publikum der sagde, “slap af, den er hjemme” , “Jeg kører til det sidste” selvom jeg godt kunne se jeg skulle køre over evne for at nå den sidste omgang. Det er mærkeligt, men der går altså cykelløb i den, selvom man er pumpet og drænet for alle kræfter, så KAN man altså godt finde lidt mere og sætte en spurt ind.

32_BentS

Næste år ses vi med sikkerhed igen, dog under andre omstændigheder, jeg pønser på noget nyt som jeg lige skal ha´ clearet med løbsledelsen. Men nu må vi se om et år. Jeg har ihvertfald tænkt mig at skulle opleve hele løbet, med livet omkring depotet, massagen, sovesalen mv., sammen med min kone som vil køre 12 timers, så det bliver max 500 km næste år, så må 700 km og top 5 blive målet i 2013.

DSCN2462

I år blev det til 666 km på de 24 timer, 4300 højdemeter, synes selv det er ok, når jeg kun er på andet år som langdistance- rytter , har dog kørt Sjælland Rundt 5 gange i træk, men det er ligesom ikke sjovt længere, når man har prøvet det her,, men det er altså mange timer at sidde i sadlen, fingre og tæer sover en lille uges tid efter, bagdelen kan miste al overfladehuden, det slap jeg for men har til gengæld 2 kæmpe blå mærker.

Skulle man have lyst til at udfordre sig selv er det bare at springe på og komme igang, det er en helt anden slags cykelløb end de korte distancer. Man behøver faktisk ikke rigtigt have noget med hjemmefra for hvis man har bestilt morgenmad lørdag og aftensmad dagen før klarer man sig fint. Det kører fra depotet og så kan hjælpere købe depotarmbånd så de frit kan spise fra depotet, som IKKE mangler noget, der er alt hva man kan ønske sig, bortset fra Gels og energibarer. Jeg svarer gerne på spørgsmål på vedr løbet og langdistancecykling, hvis jeg kan svare: mekaniker1@live.dk Ellers er der masser af oplysninger på www.bianchi-melfar24.dk.

Til slut vil jeg takke alle, der har deltaget og hjulpet mig, både under træning op til løbet, familien for forståelsen, træningskammerater, dem der har udlånt grej, lillebrors campingvogn, Torben og Marianne med Pavillion, Preben for Gasgrill og særligt… tak til alle deltagere ved Melfar 24 , dem som hjalp med tilråb efter de selv var stået af, et tiltrængt baghjul og læ hist og her, kammeratskabet på ruten og ikke mindst at jeg har fået tilkendegivelser om respekt fra andre deltagere, det betyder meget at man føler sig accepteret i fællesskabet.

Ses vi ikke før, ses vi til Melfar.

Mekanikeren!!

Per Bech-Willumsen

8 comments

  1. 400 gram ekstra på hjulene, nemt sparet ved at undgå bare en punktering?? er du sikker på den udregning holder?

    Jeg tager i snit 6 minutter om at skifte en slange, og Durano plus er ikke bare tungere, de ruller virkeligt dårligt.

    Kørte Sjælland rundt med 33 i snit på conti 4000 med en punktering… ville til hver en tid foretrække frem for Durano!

  2. Der er selvfølgelig smag og behag med hensyn til dæk, og der vil aldrig blive enighed, og gudskelov for det, for så kommer der nogle gode debatter.
    Forskellen på conti og durano er ikke mærkbar efter min mening. Man skal være Pro-rytter for at kunne mærke forskel på 200-300 gram.
    De ekstra gram kan jo i stedet for tabes over træningen.
    Er selv blevet tilbudt “super” slanger som var lette son fjer, for på den måde at spare x-antal gram…Glem det. Så træn i stedet noget mere vægttræning så stængerne udligner de 10 gram. En af mine cykel-buddy´s har i år kørt Tour de Mont Blanc på Durano+, og der var ingen probs der 330k/8000hjdm. Så det er nok mere et spørgsmål om hvad man selv har det bedst med at køre på…

  3. Jeg er LANGT fra noget der ligner pro rytter og jeg kan godt mærke forskel – jeg synes de er tunge at træde med.

    33 i snit på TMB det er seriøst uanset dæktype (er det hans snittid med pauser? eller havde han ingen depotstop?), modsat et 24 timers løb på en rundstrækning er der her andre aspekter der er vigtige i forhold til punktering.

    Mister du “den hurtige” gruppe i sådan et løb så kan den gode tid være uden for rækkevidde uanset hvor godt du så end kører – så der kan jeg måske godt forstå pointen.

  4. Du kan ikke sammenligne dæk der ruller dårligt, og er 400 gram tungere – med 400 gram kropsvægt.

    Det er to vidt forskellige størrelser…

    Helt uvidenskabeligt kan en rettesnor i den retning nærmere være… 5% dårligere rulleegenskaber på din cykel = 5% kropsvægt… hvis du vejer 80 kilo skal du altså tabe noget i retning af 4 kilo for at opveje det, ikke blot 400 gram.

  5. Om det koster det ene eller andet i tid/vægt med Durano ku jeg ikke være mere ligeglad med. Det er ikke noget jeg har brugt meget tid på at regne ud, men det er bare noget jeg antager.
    ———————————————————
    1 punktering koster ikke kun de 5-7 minutter det tager, det koster også at komme ind i rytmen igen. Det jeg ved, er at det koster enormt på psyken at stå i kanten og lege slangetæmmer klokken mørkt, med sovende fingre og man er presset. Så hellere træde det ekstra,,,, når RAAM qual ryttere og andre jeg kender kan køre med om sejre på Durano+ i 24 timers og alm løb hvor det går stærkt, kan jeg oss køre for at gennemføre på dem. (det har den store distancemester selv lært mig) Og så er der HIMMELVID forskel på at køre Sjælland rundt og så lige tage “en omgang mere” med samme pace. PT er jeg langt over 30,000 km i streg uden en eneste punktering, sommer og vinter, på de 3 cykler jeg har i spil.

  6. Har også set mange stærke ryttere “gå ned” pga deffekter rammer og knækker viljen. 24 timers køres på viljen. 🙂

  7. Uggi.
    Dejligt med forskellige meninger, for ellers behøvede der kun at være 1 bestemt mærke på markedet. Hvilket ville være trist.
    Men mon ikke det er hvad man “føler” man bedst kører på.
    F.eks har min ramme, samme stivhed og vægt som Pinarello-rammen, men kun 1/4 del så dyr. Det er patentet der udgør forskellen. Jeg er tilhænger af at Psyken kan give ekstra energi, så måske er det ikke kun dæk, men også rammer / mærke m.m der kan give et helt andet resultat i den sidste ende.
    Det er måske også et spørgsmål om at bare træde i pedalerne og håbe på vinden står hensigtsmæssigt, samt at finde en god gruppe “der vil samarbejde”.
    Jeg synes bestemt ens rytme bliver brudt hvis man har en punktering, man mister lidt fokus og bander lidt af det hele.

  8. Nemli,,,, jeg har også svært ved at se hvorfor man skal gi 20-25,000 for meget for en ramme pga et navn. Jeg kører Bianchi Infinito Carbon og SL3 Alu Carbon. Billige rammer men det virker kanon og kan de kører Giro på den, ka jeg sku oss bruge den. Hvor jeg ikke er til at snakke med er om man skal køre Shimano, Sram, eller Campagnolo,,, for mig eksisterer KUN Campagnolo 🙂 jeg er Campagnolo-fundamentalist/ekstremist/tilbeder 🙂

Comments are closed.