For folk med passion for vintage cykling…
tirsdag, den 16. oktober 2018

Arkiver

Begynder guide til cykeltræning

Der findes lige så mange træningsprogrammer for det cykelglade folk, som der findes trænere, men der er visse basis tommelfingerregler som kan hjælpe dig med, at udvikle det bedst mulige træningsprogram til, at forbedre dine evner på landevejen.

Før du i det hele taget skal begynde at udvikle et træningsprogram, skal grundtræningen være lagt. Det vil sige at man bør optræne en vis stabilitet i sin træning, så der på den måde kan dannes grundlag for at arbejde videre.

Som udgangspunkt, skal man optræne sin krop til at kunne træne 3-4 gange om ugen, det være sig enten på cykel eller anden form for sport. Som minimum skal man optrænes til at køre ca. 800 km over en måned, før man kan begynde, at strukturere et mere avanceret træningsprogram.

Det vil sige at man bør cykle lette landevejs træningsture ca. 3-4 gange om ugen af en varighed på ca. 1-2 timer pr. gang. Måske begynder du med 2 gange om ugen i 30-60 min, og bygger videre derfra. Er man en erfaren person på cyklen, burde denne grundtræning være en selvfølge. Er du nybegynder, er det bare med at komme ud på cyklen og starte stille og roligt med ture på ca. 30-60 min. ad gangen, helst 3 gange om ugen, og stille og roligt træne dig op til minimum 2 timers cykeltur 3 gange om ugen over 1 måned.

Når din grundtræning er lagt, beregner du herefter din gennemsnitlige træningsdistance pr. uge. Denne distance må ikke stige med mere end ca. 10-12 % pr. uge når du skal bygge videre fra din opnåede grundform. Dette gælder både for træningsdistance og tidsforbrug fra uge til uge.

Hvis du vil vide mere om cykling, træning og teknik så smut lige forbi formtop.dk





Follow my blog with Bloglovin <