For folk med passion for vintage cykling…
onsdag, den 19. december 2018

Arkiver

Tips til god position på cyklen

Arme:

Hold dine albuer bøjet og afslappet til at absorbere stød og forebygge stød når du rammer et bump. Hold armene ind til kroppen og ikke splittet ud til siderne, det vil være mere kompakt og aerodynamisk.

Hoved og hals:

Modstå fristelsen til at hænge med dit hoved, når du kører stærkt eller bliver træt. Det tager kun et sekund før der kan ske en farlig situation foran dig. Læn hovedet til den ene og den anden side i stedet for at holde hovedet i midten hele tiden. Skift håndens holdepunkt på styret så du repositionerer dine øverste organer og giver din nakke en ny vinkel.

Hænder:

Undgå følelsesløshed i fingrene ved at flytte dine hænder ofte. Grip styret solidt nok til at holde hænderne fast ved uventede stød, men ikke så stramt at stød går op i dine arme. Af samme sikkerhedsmæssige grund bør du holde dine tommelfingre omkring styret i stedet for at hvile på toppen. Flyt hænder ned i bukningen på styret ved stejle nedkørsler og høje hastigheder, og hold hænderne oven på bremserne ved afslappet kørsel. På lange stigninger, hold hænderne på toppen af styrret at sid oprejst og åben dit bryst så du lettere kan trække vejret. Når du står op på et bakke/bjeg, så hold let på bremsegrebene og sving cyklen fra side til side synkront modsat med dit pedal tråd.

Ryg:

Cancellara ved at det er vigtigt at skifte position ofte når han cykler, meeen...En flad ryg defineres som en stilfuld rytter. Anatomi og fleksibilitet har meget at gøre med, hvor flad ryg du kan få. Lance Armstrong, for eksempel, har en rund ryg, der ikke er forbilledet af perfektion og alligevel klarer han det ganske godt må man sige. Du kan arbejde dig hen imod en bedre rygposition ved at forestille dig at du skal røre overrøret med navlen. Dette hjælper dine hofter til at rotere fremad. Du skal ikke cykle på denne måde hele tiden, men det hjælper dig ned i en mere aerodynamisk position når du har brug for.

Overkrop:

Må ikke være stiv, men heller ikke slasket. Der går energi til spilde ved rokkende bevægelse fra side til side ved hver pedaltråd på en træningstur. Gem energien til dine pedaltråd. Pas også på at du ikke sniger dig frem på sadlen og krummer dine skuldre. Der er tendens til at gøre dette, når du øger hastighed. Skift til et højere gear og stå med jævne mellemrum for at undgå stivhed i hoften og sid korrekt tilbage på sadlen.




Follow my blog with Bloglovin <