For folk med passion for vintage cykling…
tirsdag, den 19. juni 2018

Arkiver

Vintage klassikeren Kroppedal Grand Prix 2014

Kroppedal Grand Prix og Velopress.dk

Der er allerede flere vintage cykelløb fordelt ud på kalenderen for 2014. Velopress, Kroppedal Museum og Henrik Seidenfaden bidrager med ”1-dags klassikeren – Kroppedal Grand Prix”.

Hvad er incitamentet for at stable sådan et arrangement på benene? Vi taler i den den følgende artikel med idémanden og primus motor Henrik Seidenfaden, om hvorfor der er behov for den type cykelløb, og hvilke inspirations kilder der lægger til grund for dette.

– Hvorfor har du valgt at arrangerer netop et cykelløb for vintage cykler?
Inspirationen er spiret ud fra den ny tilkomne efterårsmotions klassiker L’Eroica. Løbet for kun vintage cyklister, startede i 1997, og bliver kørt i de toscanske bakker med udgangspunkt i Gaiole in Chianti. Vi manglede en dansk udgave og måtte have noget lignende til København. L’Eroica er meget hårdt og har flere meget lange ruter i kuperet uberørt terræn. Vi har afkortet distancen pga. da landskabet så tæt på København naturligvis ikke kan matche et løb i den skala. Det skal dog nævnes at størstedelen af deltagerne i L´eroica ”kun” kører ruterne på 35 og 75 km og cykler man frem og tilbage til løbet (som rytterne jo gjorde i gamle dage) får de fleste sikkert kilometer nok i benene.

Løbet skal være et socialt løb og vi vil gerne have alle slags deltagere med. Både dem, som har kørt på stålcyklerne da de var nye og hipsterne og nørderne, alle med samme passion for cykelsport og klassiske cykler.

533246_10151654982410748_269865179_nDesuden kan jeg rigtig godt lide at det har noget med håndværk og danske cykler at gøre. I Danmark er det et sent fænomen med f.eks. italienske cykler. Tidligere benyttede rytterne sig af de lokale rammebyggere og de udenlandske mærker var i undertal. De gamle cykler betyder noget for deltageren. Det er trist at folk i dag køber cykler fra Asien. I et cykelland som Danmark burde det have været muligt at videreføre håndværket. Det er lidt et opråb og oprør mod udviklingen, og uvidenheden om den cykel man bruger timer og dage på. Vil ryttere i dag få samme forhold til en carbonracer fra Taiwan, som til en stålcykel hvor man havde talt med manden, der byggede den? Det er i hvert fald en del af min fascination for den klassiske cykel / ramme teknik.

Stålcykler var en lang epoke på over 100 år uden den store udvikling af selve byggemetoden. Aluminiumsrammer havde en kort epoke på ca. 10 år fra midt 90erne og siden har materialet til racercykler jo været carbon. Cykling er en konkurrencesport og udviklingen af teknik kan naturligvis ikke stå stille. Men når man ser hvad mange må betale for den sidste nye racercykelteknik, er det kun dejligt at beskæftige sig med vintagecykler. Her kan alle nemlig være med, da prisen for en god og brugbar ældre stålracer allerede starter ved 2500 kr. Med lidt knofedt og billige reservedele bliver man nemt godt kørende. På vintagecyklen gælder det så om at være elegant og ikke nødvendig den letteste og hurtigste. Tilfredsstillelsen er ren bonus, når det lykkes at overhale en rytter på carbonracer til den 10 dobbelte pris.

De fleste, der samler på vintagecykler gør det i racere fra 1980erne og frem. Vi mangler lidt endnu ældre cykler og gerne folk der går op i den helt gamle era, – d.v.s. cykler fra starten af 1900-tallet.

– Hvad er baggrunden for valg af rute?
Området omkring Kroppedal byder på et klassisk cykelrytterterræn. Samtidigt er der super gode faciliteter til begivenheden. Mange motionsløb starter og slutter på en parkeringsplads ved en sportshal e.l. Her er der hyggelig autentisk stemning – ingen grimme lamper og asfalt på det idylliske Kroppedal (tjek deres hjemmeside).

CE Velopress

Mange danske væddeløbere har trænet på vejene der omgiver Kroppedal på tunge stålheste i malende tunge tråd, pløjende hen over de hullede veje med vinden i ansigtet. Det er cykelrytterland, der i vintersæsonen byder på kolde, grå og tunge snoede landeveje, og i august på gule solmodne kornmarker, og grønne frugttræer. Det er her landsskabet åbner op efter de travle københavnske indfaldsveje og friheden på cykel begynder.

– Hvordan skiller Kroppedal GP sig ud fra traditionelle motionscykelløb?
Vi lægger vores fokus på kærligheden til hele sporten og cyklerne. I traditionelle cykelløb er det ofte kun selve distancen og løbet. Vi lægger op til et socialt arrangement med mulighed for konkurrence, men det er også fint bare at nyde ruten, cyklerne, og drikke et glas vin til frokosten. Vi starter kl 10 og slutter kl 16, således at der både er tid på rammen og timer til ren hygge.

– Hvilke forventninger har du til dagen?
Godt vejr, rigtig meget cykelsnak og glade folk. Det er drivkraften at se unge som ældre, der har det godt og nyder hinandens selskab. Man skaber nye relationer omkring fælles emner. Vi har også skønhedskonkurrence både for rytter og cykel, og deltagerne går virkelig op i det

– Hvilke oplevelser vil deltageren få på dagen?
De vil opleve det fantastiske vikingelandsskab, masser af bløde bakker, grusstiger og ruter forbi bondegårdene. De kan se København fra toppen af Herstedhøje og ræse ned på bagsiden og mærke suset når de ramme grusstierne i høj fart. Når løbet er overstået vil de i målområdet blive modtaget med vin, god mad og musik der passer til stemningen.

Kroppedal Grand Prix

For mange tidligere væddeløbere er løbet også tænkt, som et samlingspunkt. Mange gider ikke køre f.eks. Sjælsø Rundt – enten

kører de rigtigt cykelløb eller også hygger de – det er opfattelsen hos mange tidligere væddeløbere.

Alle har chancen for at vinde skønhedskonkurrencen – selvom man har måne, bildæk og huller i trøjen. Der skelnes ikke til alder, rynker og hårpragt – alle har en chance, hvis altså cykeludstyret er i orden.

– Hvad kræver det for at deltage?
Det kræver blot man har en cykel, hvor stellet er lavet af stål, og udstyret er efter eget valg. Vi er nemlig ikke så strikse som eks. L’Eroica endnu, dog er ”øldåser og plastikcykler” forbudt – (vintage slang for moderne alu- og carbonracere).

Et godt råd er at man til dagen monterer lidt kraftigere dæk, da grusvejene stiller lidt større krav til udstyret. Det kan også være en god ide at forberede sig køreteknisk så man lige genopfrisker fornemmelsen for at køre på grus.

Det vil også blive påskønnet hvis man ifører sig ”retro cykeltøj”, der passer til cyklen. Det er dagen hvor man skal lufte den gamle yndlings trøje, der har ligget hengemt i bunden skabet de sidste 35 år. Der må godt være huller i den, det gør ikke noget.

– Hvordan ser fremtidsplanerne ud med løbet?
Vi håber på at skabe en tilbagevendende klassiker man kan se frem til hvert år.

Arrangementet løber af staben den 23. august, og tilmeldingen er allerede åben på løbets officielle hjemmeside www.kroppedalgp.dk, men skynd dig, der er kun plads til 150 ryttere.. For mere infomation følg opdateringer af facebook siden, som du finder på følgende link, www.facebook.com/kroppedalgp.




Follow my blog with Bloglovin <