For folk med passion for vintage cykling…
torsdag, den 19. oktober 2017

Arkiver

Klassisk Benotto Corsa Professional – Modelo 2500

Benotto 2500

Rammen er en Benotto str. 59 cm i Columbus SL rør, med Benotto-inskriptioner, både i ramme og forgaffel. Farven er den klassiske Benottofarve, ”Benotto Team Professional Nickel Beige”.

Det klassiske italienske cykelmærke Benotto, blev grundlagt i af Giacinto Benotto, der som mange af de andre berømte italienske cykelproducenter også selv var en lidenskabelig rytter – og derfor kendte til behovet for høj kvalitet og design. Benotto oprettede virksomheden i Torina, Italien i 1931, men flyttede en del af produktionen til Venezuela efter 2. Verdenskrig og senere til Mexico. Der blev dog også produceret Benotto i Italien frem til 1983/84.
Benotto har 11 VM titler bag sig – bl.a Franscesco Mosers VM-sejr på landevej i San Cristobal, Venezuela, i 1977. Danske Ole Ritter kørte mange år på Benotto – og satte sin timerekord på en Benotto i Mexico City.

Da jeg påbegyndte restaureringen af denne Benotto, var den udstyret med med et underligt mix af 
Campagnolo Grand Sport og Campagnolo Nuovo Record. Hjulene var to forskellige ”lige-til-at smide-ud-hjul”, og kranken var monteret et par moderne Shimano klik-padaler. Sadelpinden var Gud-hjælpe-mig en affjedrings-sadelpind!

Med Internettet er verden blevet meget lille: Jeg fandt nye Benotto-decals i Australien, grå yderkabel i Tyskland, lukkede ringe og tå-clips i England, bremseklør i Frankrig – samt nav og fælge hos danske vintage entusiaster.

Rammen havde nogle skrammer, som krævede noget maling. Jeg blandede en farve af nogle Humbrol Enamel malinger – og lappede så godt jeg kunne. Benotto-farven er temmelig svær at ramme!

Bremseklørne bestilte jeg på e-bay. Men jeg fik hurtigt svar retur, at de desværre ikke var på lager alligevel! Med efter lidt forhandlinger, kunne jeg få et sæt magen til – til en spotpris, da bremseklørne var med lange bolte – altså ikke til undersænkningsmøtrikker. Jeg tog chancen – fik bremseklørne hjem, savede boltene korte og skar mere gevind i. Det virkede.

Hjulene har jeg bygget op af legendariske Super Champion Record du Monde ringe og Campagnolo Nuovo Record nav. En af danmarks skarpeste hjulbyggere, Kim G. Svendsen, har dog spottet nogle fejl – og tilbudt mig lidt assistance.

Benotto Corsa Professional – Modelo 2500, 1979:
Ramme: Columbus SL
Forgaffelgaffel: Columbus med Benotto inskription
Styr: Cinelli 66 Campione del Mondo
Frempind: Cinelli/Benotto
Styrfittings: Campagnolo
Bremsegreb: Campagnolo GS
Skiftere: Campagnolo
Forskifter: Campagnolo Nuovo Record
Bagskifter: Campagnolo Nuovo Record
Pedaler: Campagnolo
Tåclips/remme: Wellgo
For- og baghjul: Super Champion Record du Monde/Campagnolo Nuovo Record 
Ringe: Vittoria Rally Tubular
Krank: Campagnolo Nuovo Record
Sadelpind: Noname alu
Sadel: Cinelli Unicanitor
Center-top: ca. 59 cm
Vægt: 9,49 kg




Follow my blog with Bloglovin <