For folk med passion for vintage cykling…
mandag, den 20. november 2017

Arkiver

Fra Valby til web – arven fra Vigerslevvej

 Sørens første Banani-kollektion består af bycykler med ét gear. Bemærk det nye Banani-mærke, som er en videreudvikling af et af de første Banani-logoer.

Af Nikolai Lubich
Banani Sport lukkede i juni. I et værksted på kanten til København sidder Søren Rasmussen i dag omgivet af det, han kalder Bananis DNA: Værktøj, gamle fotoalbums, kataloger, cykelstel, fælge og skruer. Arven fra den stolte stelbygger og butik skal føres videre. Men hvordan forvalter man arv og tradition fra en af cykelsportens store? Velopress fik en snak med en mand, der godt ved, han har kastet sig ud i noget, som aldrig bliver en økonomisk guldåre.

Fortid og nutid mødes. Banani kronsmærke fra 1950'erne monteret på en ny Banani-prototype.

Fortid og nutid mødes. Banani kronsmærke fra 1950’erne monteret på en ny Banani-prototype.

– Se, de her kronrørsmærker fandt jeg i en skuffe på Banani-lageret. De er fra 1950’erne. Hvis du skal have lavet sådan noget i dag, koster det en formue – hvis man altså overhovedet kan finde nogen, der kan lave dem, siger Søren og tilføjer:

– Bananis stel var kendt i den internationale cykelverden. Ærligt talt, så må tiden vise, hvordan navnet skal leve videre med mig ved roret. De ædle håndværkstraditioner har trange tider. Jeg gør det her af kærlighed til et navn og en forretning, der har betydet meget for mig og generationer af professionelle cykelryttere, motionister og helt almindelige cyklister, der satte pris på en hverdagscykel, der kunne holde årtier.

Styrbånd fra en gammel maskine
På hjemmesiden banani.dk, der er under udvikling, lover arvtageren bl.a. hjulbygning og stelrenovering, ligesom cykeltrøjer og kasketter i nyt Banani-design kan købes:

– Ja, jeg har stået i lære hos lillebror (kælenavn for stelbygger Sverre Nielsen, red.) og lært at strikke hjul. Det er tanken at tilbyde traditionelle hjulbygning, for det kan være rigtig svært at finde holdbare hjul i dag, siger Søren og henter en plastikpose. Den gemmer på vareprøver hentet hjem fra cyklingens moderland Italien: Styrbånd af bomuld i klassiske farver.

– Det her er noget nyt, jeg har gang i. Styrbånd vævet af en mand, som i sin tid leverede til de italienske producenter Legano og Masi. Vævemaskinen fandt jeg nede i Italien, defekt og ude af brug. Med hjælp fra gode kontakter kom maskinen i gang igen, væveren, der nu er pensioneret, blev lokket tilbage til væven, og jeg sælger styrbåndet i webbutikken.

Har aldrig været cykelrytter
Entreprenørånd og en baggrund i industriel design var det, der i sin tid skabte kontakt mellem Søren og butikkens grundlægger Bendt A. Nielsen – og siden sønnen Sverre “Lillebror” Nielsen og datteren Tulle.

– Jeg har aldrig været cykelrytter. En racercykel var udelukket, den slags var der ikke penge til i mit barndomshjem. Det var heller ikke konkurrence og cykelverdenen, der trak, men det håndværk, butikken stod for. Det var et sted, man samledes. En dag, jeg som ung konformand stod og trykkede næsen flad mod butiksruderne, kom Bendt ud og sagde: “Du skal ikke stå dér og fedte vinduerne. Kom ind og kig i stedet for!”

– Jeg lærte snart Bendt at kende. Han kaldte mig møbelarkitekten og lærte mig bl.a. op i sin passion, forædling og tilpasning af lædersadler. Senere, da jeg fik arbejde som Industriel designer for en stor dansk virksomhed, samarbejdede jeg med Lillebror, der forfinede sin fars stelbygning, i forskellige udviklingsprojekter.

 Sørens første Banani-kollektion består af bycykler med ét gear. Bemærk det nye Banani-mærke, som er en videreudvikling af et af de første Banani-logoer.

Sørens første Banani-kollektion består af bycykler med ét gear. Bemærk det nye Banani-mærke, som er en videreudvikling af et af de første Banani-logoer.

Prototyper
Fem nye Banani-cykler står samlet på stuegulvet, og selvom farver og udstyr er forskellig, tegner de en let genkendelig helhed:

– Kig på Banani-mærkerne. De er lavet efter Bananis logo fra 1950’erne, som er blæst op i størrelse. I butikken kunne man selv vælge sit Banani-mærke til sin ramme. Sådan bliver det ikke fremover. Jeg satser på et ensartet, du kan sige stramt udtryk, der går igen på alle modeller. Respekt for traditionen er altid gået hånd i hånd med nytænkning hos Banani, og sådan bliver det også fremover, fortæller Søren, som også har en forklaring på cyklernes udstyr:

– Jeg er ikke purist, og jeg lider ikke af overdreven vintage-feber. Cyklernes dele er både nye og gamle og sammensat ud fra hensyn til helhed og styrke. Husk på, det var ganske få fuldblods Campagnolo-racere, der forlod butikken på Vigerslevvej. Kun de færreste havde råd til italienske dele , og i øvrigt fremhævede Bendt, at fransk udstyr ofte var lige så godt, bare billigere, og det vigtigste var, og er, altid funktionalitet og holdbarhed.

– Æstetikken har selvfølgelig også betydning. Mine cykler bygget efter et ønske om at lave en let, flot og hurtig cykel til bykørsel. Vintage-racere kan du i dag købe mange steder, men jeg skubber liv i en niche for bycykler. Sådan er det nu, men det kan da også være, jeg bygger nogle racere op, siger Søren og gør status over sit projekt:

– Det peger ikke i en bestemt retning. Jeg har valgt at videreføre en tradition af kærlighed til mærket og de mennesker, der skabte det. Så må man rationalisere bagefter. Lige nu er det sjovt, og kan jeg hente bare lidt af investeringen hjem, er det godt, fortæller Søren og hiver et støvet fotoalbum frem med gulnede sort/hvid-billeder:

– Bendt var amatørfotograf og tog nogle fantastiske portrætter af snedkerne fra en værksted, der engang holdt til på Bananigrunden. Der er både Valby- og cykelhistorie i de mange albummer, jeg har fået lov at overtage fra butikken. Jeg er i fuld gang med at digitalisere, så besøgende på banani.dk kan se billeder fra det store arkiv.

Specialités TA garniture. Designet er fra 1940'erne, og kranksættet var indtil for nylig i produktion. Det udmærker sig ved stor slidstyrke og et bredt udvalg af klingestørrelser.

Specialités TA garniture. Designet er fra 1940’erne, og kranksættet var indtil for nylig i produktion. Det udmærker sig ved stor slidstyrke og et bredt udvalg af klingestørrelser.

Om Banani, dengang og nu
Cykelbutikken og stelfabrikanten Banani Sport blev grundlagt af den tidligere cykelrytter Bendt Asbjørn Nielsen i 1953. Butikken lå alle årene på Vigerslev i Valby.

Sønnen Sverre “Lillebror” Nielsen kom 1964 i lære som cykelsmed og forædlede faderens stelbygning. Bendts datter Tulle Larsen var butikkens ansigt udadtil og altid parat med en kvik bemærkning til de faste kunder.

Søren Rasmussen overtog formelt Banani-navnet december 2013 og fører butikken videre på nettet med Tulle og Lillebror som rådgivere. Da forretningen på Vigerslevvej lukkede, tog Søren diske, værkstedsbænke og andet interiør med. – Jeg kan genskabe dele af butikken og Lillebrors værksted, som det så ud på Vigerslevvej, med plakater og det hele, siger Søren.

Banani.dk er under opbygning. Traditionelle cykelhjul, cykeltøj, styrbånd er de foreløbige produkter. Ægte håndbyggede Banani-rammer lavet efter individuelle mål kan købes på bestilling.




Follow my blog with Bloglovin <