For folk med passion for vintage cykling…
mandag, den 20. august 2018

Arkiver

Legenden om Croce d’Aune – “Bisogna cambià qualcossa de drio”

Quick release tullio campagnolo

For de fleste af os er hurtigspænd på vores hjul en ren selvfølge, men sådan har det selvfølgelig ikke altid været.
Tilbage før hurtigskiftet, havde datidens cykler kun 2 gear, som var 2 forskellige tandhjul, monteret på hver sin side af bagnavet.Hjulet var monteret med fløjmøtrikker, så man kunne skifte undervejs, ved simpelthen at vende hjulet.

På en kold og regnfyldt 11. november 1927 deltager den, dengang 27 årige, Tullio Campagnolo i Gran Premio della Vittoria i Venetoregionen i det nordlige Italien. Han tilmeldte sig løbet som uafhængelig rytter. Hans ambition dengang var dog ikke så meget at blive en stor cykellrytter, det var mere hans passion for cyklens mekanik, som optog hans opmærksomhed. Denne dag deltog nogle af den tids store navne Domenico Piemontesi, Raffaele og Federico Gay. På de snoede veje fra Feltre til bjergpasset Croce d’Aune, befinder Tollio sig pludselig i spidsen af løbet sammen med disse tre stjerneryttere.

Campagnolo TullioPå trods af det opskruede tempo indser Tullio, at det måske er muligt for ham, at vinde dette løb. På vej op mod toppen af passet i 1020m bliver vejret slemmere – regn afløses af slud, som igen afløses af sne, så det var tid til at skifte til et lavere gear. Det bliver dog en lang og hård kamp for vores unge helt, hans fingre er frosne og han kæmper med at få løsnet fløjmøtrikkerne. Med blødende fingre, lykkedes det dog til sidst for ham. Ethver håb om sejr forsvandt dog, sammen med hans 3 følgesvende, som nu var alene i spidsen for løbet, på vej mod toppen. En meget sur Tullio kæmpede sig afsted, mens han mumlede eder og forbandelser – ifølge legenden dog også ordene “bisogna cambià qualcossa de drio” – noget skal ændres bagude.

Det var på tide at modernisere baghjulet. En fjerdeplads blev det til på dagen, men nok meget vigtigere var 1Tullio nu opsat på at opfinde en bedre måde at spænde hjul fast på. Det tog det unge mekanikgeni 3 år, før han fik pantent på verdens første hurtigspænd. Det gav ham blod på tanden, til at fortsætte med at udvikle cykeldele og det blev så starten på det Campagnolo, som vi kender og elsker idag.

I juni 1995 rejste man på Croce d’Aune, tæt ved det sted hvor han i 1927 kæmpede i kulden, et monument til ære for Tullio Campagnolo, som altid vil være en del af cykelsportens historie.

Skrevet af Ove Simonsen




Follow my blog with Bloglovin <