For folk med passion for vintage cykling…
lrdag, den 21. april 2018

Arkiver

Test: Vinterklargøring af cyklen med produkter fra Zefal

Kulden står for døren, og det er sidste chance for at klargøre cyklen inden regn, sne og sjap dækker vejene. Det er vigtig at klargøre/vedligeholde cyklen af flere indlysende grunde:

  • Overordnet set forlænger man cyklens levetid.
  • Man får vasket snavs af og undgår rust.
  • Kæde/klinger og krans får længere levetid, når de bliver renset og smurt.
  • Udstyret kan overleve vinteren uden at ruste fast, når det bliver smurt med fedt.

Vi har fået stillet en række produkter til rådighed fra Zefal af netforretningen cykelgear.dk, som er specielt velegnet til vask og klargøring mod lidt mere genstridigt snavs. For at gøre testen så troværdig som muligt, har vi fundet en 30 år gammel italiensk Olmo racercykel frem, som ikke er blevet vasket de sidste mange år. Delene har et tykt lag fedt og olie og lakken virker falmet og har ikke så meget glans tilbage.

Cyklen før vask:

Første produkt vi tester er en Degreaser fra Zefal på en sprøjte flaske. Produktet er mere end 90 % bionedbrydeligt, og har ikke samme skarpe lugt, som andre lignende produkter. Degreaser virker fedtopløsende, så det er derfor vigtigt den ikke bliver sprøjtet direkte ind i lejene på nav, krankboks og fittings. Produktet virker meget effektivt på gearet, navene og omkring boksen, sammen med den aflange børste , der kommer ind alle steder.

Efterfølgende skyllede vi degreaseren af og sprøjtede Zefal bike wash på rammen og resten af cyklen. Det viste sig mest effektivt når det blev fordelt ud med en blød svamp og lunkent vand.  Et godt råd er altid at starte oppe fra, så undgår man at skulle vaske cyklen to gange, når snavset løbet ned langs rammen. Til sidst skyllede vi cyklen over med lunkent vand, for at få alt grus og snavs af.

Der er dele på cyklen, som sadelpind, frempind og pedaler, som ved manglende smøring vil ruste fast. Derfor er det vigtig at smøre disse områder et par gange om året for at undgå dette. Sadelpinden skal afmonteres og der skal et tykt lag fedt som skal fordeles jævnt ud rundt i sadelrøret. Gevindet på pedalerne skal også have et godt lag, sammen med frempinden, som også skrues ud, og smøres omhyggeligt. Husk  altid at tørre det overskydende fedt af, da det samler snavs. Vi brugte Zefal Pro II fedt, som er tykt og let at fordele.

Til sidst blev kæden smurt med Zefal Dry Lube, en tør olie der tørrer op og forhindrer grus, og snavs i at sætte sig på kæden. Denne type er mest velegnet til vinterbrug, da det er her hvor sliddet er størst.  Dryp flaske er helt klart af foretrække fremfor spray, der den lettere bliver fordelt, og ikke spredes ud over bagstel og hjul.

Tilsidst overflade behandlede vi cyklen med en anno lakforsegler fra Turtle, som beskytter lakken og giver en fantastisk glans.

Vi brugte et sæt med 3 børster, som skulle være specielt velegnet til de svært fremkommelige steder på cyklen. Til vores store overraskelse var den aflange børste utrolig velegnet til nav, kranksæt og bremser, hvor den stort set kunne snige sig rundt de fleste steder. Den gaffelformede var brugbar til at rense kransen ren for det værste snavs og olie.

Alle produkterne som er brugt i testen kan købes hos cykelgear.dk.

Cyklen efter vask:




Follow my blog with Bloglovin <